Branduri

Despre Human Centric Lighting sau cum ne influențează iluminatul cu LED ritmul biologic


Conform studiilor efectuate de psihologi și medici psihiatrii, nivelul de lumină perceput de ochiul uman are capacitatea să influențeze ritmul natural al oamenilor. Acest lucru a fost demonstrat pe locuitorii din zonele nordice, unde sunt perioade lungi fără soare și oamenii sunt afectați de tulburări afective sezoniere. Mai exact, studiile au arătat faptul că lipsa luminii sau lumina insuficientă dereglează modul în care corpul își setează perioada în care ar trebui să se odihnească sau când ar trebui să fie într-o stare alertă.

Efectul luminii reci asupra producerii de melatonină


Spre deosebire de alte surse de iluminat, becurile LED emit unde de lumină de intensitate diferită care au capacitatea de a influența nu doar starea de spirit a unei persoane, ci și ritmul biologic. Datorită acestei calități, organizațiile medicale au asociat această trăsătură a iluminatului cu LED cu conceptul Human Centric Lighting, pe scurt HCL. Mai exact, becurile LED pot produce o lumină apropiată de cea a soarelui, influențând ritmul biologic al oamenilor.

 

Conceptul de Human Centric Lighting se axează pe beneficiile asupra sănătății pe care le au variațiile de lumina asupra modificării nivelului de melatonină. Datorită faptului că becurile LED își pot modifica intensitatea și tipul de lumină produs, sunt ideale pentru aplicarea conceptului HCL.

 

În funcție de temperatura de culoare, becurile LED pot varia între lumina rece, care are tonuri de albastru, și lumina caldă, în tonuri de galben. În ceea ce privește lumina rece, acesta are capacitatea de a reduce producția de melatonină, hormon care ne ajută să ne relaxăm și să adormim mai ușor. Un nivel de scăzut de melatonină în organism înseamnă că vom fi mai alerți, mai productivi și ne vom putea concentra mai ușor.

 

Lumina rece este apropiată de lumina naturală a soarelui, scoate în evidență detaliile și nu obosește vederea, motiv pentru care este ideală în birouri, bucătării sau în orice alt spațiu în care muncim. Atunci când lumina soarelui nu este suficientă, lămpile cu LED cu lumină rece sunt o alternativă eficientă. Despre beneficiile luminii reci și modul în care ne influențează vederea mai poți citi și în acest articol.

Lumina caldă și cum influențează aceasta somnul


Spre deosebire de lumina rece, lumina caldă stimulează producerea de melatonină și ne ajută să adormim mai ușor și să ne relaxăm. Tocmai de aceea, atunci când alegem tipul de iluminat cu LED pentru locuință, lumina caldă ar trebui să se regăsească în camere precum dormitor sau sufragerie.

 

De asemenea, pot fi folosite și becuri LED cu putere reglabilă. Intensitatea de lumină a acestor becuri poate fi modificată în funcție de necesități. Pe timpul zilei becul poate fi reglat astfel încât să aibă o lumină cât mai apropiată de cea naturală, iar pe timpul serii, intensitatea poate fi reglată pentru a crea o atmosferă relaxantă, care să influențeze creșterea nivelului de melatonină și să pregătească organismul pentru odihnă pe timpul nopții.

 

Lumina soarelui ne influențează ritmul biologic în mare măsură, iar iluminatul cu LED are capacitatea de a se apropia cel mai mult de lumina naturală, având același efect asupra organismului. În spațiile în care lumina soarelui nu este suficientă, becurile LED pot fi folosite pentru a recrea aceeași atmosferă, oferind aceleași beneficii pentru sănătate.

Contacteaza-ne folosind formularul de mai jos!


Boris Zupancic
Expert Philips Lighting